Bilder fra Bringsvær leirskole sommeren 2017

uke 22 2017
31.mai til 3. juni

Onsdag 31.mai
Så var endelig dagen kommet for mobil leirskole! Vi ble hentet med buss kl. 10.30. og kjørt til Grovane stasjon i Vennesla. Her ble vi møtt av Thor på Bringsvær leirskole som ønsket velkommen. Vi lærte om Setesdalsbanen og hadde omvisning på området der de restaurerer tog og vogner. Vi så også en gammel film fra den tiden setesdalsbanen var i drift.
Så tok vi tog opp til Røyknes, der begynte sykkelturen etter at Thor hadde sjekket at alle syklene var i orden. Vi syklet først til Nomeland kraftstasjon, der hadde vi en flott omvisning og lærte om kraftproduksjon. Ette en times besøk på Nomeland syklet vi opp til Gåseflå naturleir. Der var Leif leder og hadde med middag fra Bringsvær. På kvelden hadde vi leker før vi prøvde å legge oss ca. kl. 11. Det var nok mange som ikke sov så mye denne natta.

Torsdag 1. juni
Denne dagen syklet vi fra Gåseflå til Eikeland skole. Her møtte vi Gudbjørg fra Tjomsås gård og hesten hennes. Vi skulle gå videre på den over 1000 år gamle fjellmansveien opp til Bringsvær, og underveis kunne vi få bytte på å sitte på hesten. Det var en fin tur over heia, og da vi kom til Bringsvær var vi ganske slitne. Det var en rolig kveld på Bringsvær med kanopadling og avslapping før den lange sykkel turen på fredag.

Fredag 2. juni
Etter en god natt med søvn, ble vi ble vekket til frokost kl. 08.30. Denne dagen skulle vi sykle 43 km, fra Bringsvær til Donevann naturleir i Søgne. Turen startet kl. 10.30, vi syklet «sledeveien» over til Tjomsås, videre til Horrisland, Dynestøl, Greibesland og Stallemo. Der hadde vi pause på en gård. Været var ganske dårlig denne dagen så det passet bra å kunne sitte under tak å spise niste. Så gikk turen videre ned Songdalen, forbi Birkelid og videre på gamleveien ut til Søgne videregående skole. Der ble vi møtt av Ingeborg som var med oss videre ut til Donevann. Vel fremme rigget vi oss i gapahukene, spiste grillmat, og på kvelden padlet vi kano og hørte om historier fra området.

Lørdag 3. juni
Så var siste dagen kommet. Ette en god frokost ryddet vi leiren og fortsatte turen over skogen, forbi Paulines heller og ut til Helleviga. Her var det avslutning med tolvøres og oppsummering av turen. Vi fikk masse skryt for å ha gjennomført en krevende leirskole, med over en mil gåing og nesten 8 mil sykling. Alle var stolte av å ha klart det, og vi var enige om at det hadde vært en veldig flott og lærerik opplevelse!